I oktober 2013 sad jeg på Circular Quay i Sidney og stirrede op på fuldmånen. Efter ca. syv intense år i barnløshedens tegn, var jeg klar til at træffe beslutning om ikke længere at jagte drømmen om at få mit eget barn. Det er snart to år siden. Det var en god beslutning, for det var der jeg kunne begynde at koncentrere mig om, hvad der skulle ske i resten af mit liv.

I bloggen kan du måske finde håb, støtte eller i det mindste en følelse af, at der er andre, der kender til det, du gennemgår. Jeg deler ud af mine egne dyrekøbte erfaringer og krydrer det undervejs med små brudstykker af den bog, jeg er i gang med at skrive, og som er min egen historie om barnløshedens blindgyde - og vejen ud af den.

1. februar 2012

Sejllturen

Jeg er på vej over med færgen til Helsingborg. En mor står med sin lille søn på toilettet. Da han har tørret sine små fingre i Dyson-blæseren, vifter han med alle ti på en gang og siger "Nu er de tørre, mor". "Dejligt, skat," svarer moren. "Du er også dejlig," siger den lille fyr til sin mor". Herpå hopper han rundt på stedet, sætter kurs mod døren og mor går efter ud af toilettet. Tilbage står jeg med tørre tanker, hænderne i blæseren og den sædvanlige tomme fornemmelse.

Denne episode, som så uendelig mange andre, bider sig for en stund fast i min bevidsthed, selv om de snart efter er glemt. Det tjener mig ikke, at være så fokuseret på "de andre". Det har jeg lært. Men alligevel må jeg forholde mig til det. For måske er der ikke nogen, der nogensinde kommer til at sige sådan til mig. "Du er også dejlig". En mand kan sige det - og han kan mene det. Mange har måske allerede sagt det. Men det er og bliver noget andet. Den lille, uforbeholdne kærlighedserklæring fra barnet, der kan rummes i en sætning og betyde alverden for modtageren, skaber en længsel i mig, som jeg ikke kan rumme, selv hvis jeg går ud på dækket. Men det skal jeg, for der er intet af det, jeg omgiver mig med i mit liv, jeg kan ofre mod at blive garanteret denne oplevelse.

Projektet "at ønske sig et barn" er en amorf størrelse, der formes af håb, længsel og lægeligt input, fra tid til anden. Men det formes også af tvivl, skuffelse og selvværd. "Fortjener jeg mon at blive mor"? "Ville jeg være en god mor"? "Er det mon bedre, hvis jeg bare fortsætter som hidtil"? Hvis jeg troede på, at andre kunne besvare disse spørgsmål, ville jeg stille dem uafladeligt til hvem som helst på min vej. Men jeg tror, at de skal besvares inde i mig selv.

2 kommentarer:

  1. Kære Vivian. Jeg håber og tror, at du ved, du ville være en vidunderlig mor. Og, tak fordi du deler dine stærke og ærlige ord.
    Kh Marie

    SvarSlet
  2. Kære Marie
    Tak for dine ord. Det kan man sikkert først vide, når man står i det. Men indtil det sker (eller måske ikke sker) så vil jeg gerne dele ud af mine erfaringer på godt og ondt.

    SvarSlet