I oktober 2013 sad jeg på Circular Quay i Sidney og stirrede op på fuldmånen. Efter ca. syv intense år i barnløshedens tegn, var jeg klar til at træffe beslutning om ikke længere at jagte drømmen om at få mit eget barn. Det er snart to år siden. Det var en god beslutning, for det var der jeg kunne begynde at koncentrere mig om, hvad der skulle ske i resten af mit liv.

I bloggen kan du måske finde håb, støtte eller i det mindste en følelse af, at der er andre, der kender til det, du gennemgår. Jeg deler ud af mine egne dyrekøbte erfaringer og krydrer det undervejs med små brudstykker af den bog, jeg er i gang med at skrive, og som er min egen historie om barnløshedens blindgyde - og vejen ud af den.

10. november 2012

Mor med abeskønt barn


På havnen i Helsingør havde de i oktober måned en udstilling af skulpturer fra Zimbabwe. Alle smukt forarbejdede i forskellige stenarter; fløjsbløde, grønne, sorte, lækkert polerede, så man havde lyst til at slikke på dem. Nogle enkelte så udpræget afrikanske, at de kun svært ville passe ind i en dansk parcelhushave. Jeg faldt dog for et par stykker. Som en af de sidste skulpturer i rækken, længst over mod Kronborg, sad en lille abemor med sit abebarn i armene. Det var kærlighed ved første blik. En lysegrå nupret stenart udgjorde pelsen og svøbte dem begge i moderkærlighedens varme. Det lille hoved, smukt skåret i sort sten, kiggede op på det store hoved, der kærligt kiggede tilbage. Få timer forinden havde jeg fået besked om, at mit HCG var på 87, altså var jeg gravid. For første gang i mit liv, så vidt jeg ved. Jeg turde ikke købe figuren, da jeg havde smerter som om mine indvolde var ved at blive udstanset. 

Jeg vidste, at jeg ikke ville kunne bære at have udsigt til den perfekte mor-og barn-symbiose portrætteret i sten, hvis resultatet af min graviditet alligevel skulle blive en abort. Skulpturen endte med at blive købt af nogle andre. Og fire dage senere var min HCG faldet til 10. Jeg tror ikke, at jeg kunne have ændret udfaldet ved at købe skulpturen. Men jeg håber, at moderkærligheden blomstrer frodigt i den have og hos de mennesker, der har købt den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar